Projektstyring/Projektplanlægning:
Dette indlæg er lavet for at vise, hvordan vi har valgt at dele ugerne i projektet op, så vi har et overblik over, hvordan vi skal arbejde igennem ugerne og samtidig også over, hvilket miljø vi arbejder i og, hvilke ressourcer vi har til rådighed under forløbet. Ugernes opdeling er ikke ens betydende med at vi ikke vil være i stand til at rette til på tværs af ugernes hovedfokus, men det giver et rart overblik over projektet.
Uge 45 – Projektledelse og målgruppeanalyse
Uge 46 – Koncept og designudvikling
Uge 47 – Produktudvikling og Usability
Uge 48 – Forberedelse til eksamen
Uge 45: Projektledelse og målgruppe
Uge 46: Koncept og Designudvikling
Denne uge ligger vores fokus på koncept og design. Ud fra de informationer vi har modtaget og de konklusioner vi har udarbejdet ud fra informationerne, så vil vi fokuserer mest muligt på, at skabe et koncept som rammer målgruppens ønsker mest muligt. Konceptet skal derfor danne ramme for designet som vi ønsker på vores website. Derfor vil vi lægge ud med, at skabe konceptet, hvorpå vi derefter laver et design som afspejler vores koncept og målgruppens ønsker.
Uge 47: Produktudvikling
Uge 47 vil blive brugt til, at produktudvikle. Fokus kommer til, at lægge hovedsageligt på kodning til websitet. Websitet vil blive opbygget ud fra vores design ideer og visuel kommunikation (sketch/moodboard/mockup). Vores fokus vil også lægge i, at få noget usability ind på produktet. Derfor vil vi hente hjælp fra udefra kommende som skal hjælpe os med, at finde ud af hvad der virker ved produktet og hvad der ikke virker. Så denne uge vil blive brugt på, at få produceret og reflekteret over dette produkt.Uge 48: Forberedelse og eksamen
De få dage vi har før fremlæggelse vil blive brugt til, at forberede os på eksamen. Dvs. forberede, hvad der skal siges og afprøve vores hjemmeside af på projektor. Dette vil vi gøre, fordi vores produkt gerne skulle fungerer bedst muligt til eksamen og derfor vil vi indøve vores fremlæggelse og have styr på de forskellige ting som skal forberedes.
Omgivelser:
Marked: Stort marked for udbredelse budskabet cykel lov, stort marked for køb af nye lygter, cykelnation.Teknologi:
Spørgeskema & Interview Grafer
Internet: Flickr, Facebook, egen side,
Computer: Gantt, Mac/Windows, office/ open office, pdf
Omgivende systemer:
Grupperinger: Uddannelse, arbejde, uddannelse/arbejde
Sofa, klasse, kantinen, busstop, stationer
Regelsæt og normer:
Møde til tiden Lave lektier der aftales fra dag til dag. Dokumenter hvad der er blevet lavet/hvordan hverdag. Alt der skal bruges dokumenteres
Ressourcer:
Kompetencer:Design, Projektstyring, lytte, gå på mod, idegenerering.
Medvirkende:
Anders, Jens, Simon og Emil.
Faciliteter:
Whiteboard, Blog, Mail, Facebook, Dropbox.
Materialer:
Computer, Projektor osv.
Penge:
Begrænset økonomiske ressourcer.
Husk at projektstyring ikke kun handler om noget, I skal lave i starten af projektet. Der skal I planlægge jeres proces. Men I skal jo løbende styre den. Og i sidste ende er det en god idé, at reflektere over processen og tale om, hvad I har lært. Hvad gik godt, hvad gok galt, og hvordan kan vi gøre det bedre næste gang.
SvarSletDet ser umiddelbart ud som om, I har planlagt jeres proces udfra IDEOs procesmodel. Hvis I har det, så mangler I altså fasen INTERPRETATION. Dvs. I mangler at fortolke/analysere jeres data fra research-fasen, så I har nogle klare insights, I kan arbejde videre med i idégenereringsprocessen. Det vil I også kunne se i min kommentar til idégenereringen. Det er netop fortolkningen (interpretation), der fungerer som bindeled, så man kan se en sammenhæng mellem research og idé/design.
SvarSletEllers bliver idégenereringen meget løsrevet fra research, og så kan I få problemer med at vise den røde tråd i processen. Det færdige produkt skal afspejle hele processen. Og vi skal kunne se, hvorfor I har gjort som I har i forhold til den research I har lavet.
Interpretation-fasen kan bl.a. udmønte sig I: insights om målgruppen, insights om produktet (info om cykelloven), værdiord der skal udtrykkes i designet, budskab.