onsdag den 14. november 2012

Benspænd

Før udviklingen af vores koncept har vi lavet en idegenering for så ud fra den at kunne specificere vores konceptidé.

Det første vi gjorde var at lave os et benspænd. Grunden til at vi gerne vil arbejde med et benspænd er at vi føler at det vil gøre vores kommende produkt mere gennemført, hvis vi er blevet enige om en rød tråd i måden den skal laves. Vi gjorde derfor det at vi skrev en masse Benspænd ned på et papir for så at tage det, der kunne være mest spændende at arbejde med, give den største udfordring og skabe det mest gennemførte produkt.

Vi Valgte Satire. Vi havde valgt satire efter en simpel proces, hvor vi skrev vores forskellige idéer til vores budskab op på vores whiteboard og ganske enkelt valgte den idé vi alle følte var den bedste. Grundene til at komik blev vores valg af benspænd var ingen tilfældighed. Cykellovens alvorlighed og den seriøsitet i trafikken som danner grundlag for cykellovens tilstedeværelse lægger langt fra det komiske hjørne og når en cykellist uden lys på cyklen bliver ramt af en forsvarsløs billist, er det sjældent latter, der er i højsædet. Alligevel er tanken om at arbejde med en modsætning spændende og giver en udfordring, der måske alligevel kan give nogle fornuftige idéer til et iøjnefaldende koncept. Samtidig er Comedy/komik i vores alderen 18-25 år meget populært og humør har nemmere ved at nå de unge når vi skal ud med vores budskab frem for fx tragedie.

Efter valget af benspænd gik vi ud og spurgte et par tilfældige målgruppedeltagere om de kunne forestille sig cykelloven med en komisk komisk indgangsvinkel:

Elle: 19 år
"Jeg ville nok lægge mere mærke til det, hvis det var noget skræmme-halløj. Evt. billeder eller film, hvor folk er kommet slemt til skade. Jeg synes ikke at komik passer så godt sammen med ulykker."

Søren: 18 år
"Helst ikke skræmmekampagner! Gerne sjov, men ikke for sjovt.. bare til husbehov."

Kasper: 18 år
Elsker Komik! Så bare massere af det. Komik gør bare at man gider se på det.. også kan man også snakke om det og vise de sjove film til andre"

Det er spændende at se, hvordan de havde forskellige meninger om, hvordan komik kunne påvirke det at skulle følge nogle love. Vi føler bestemt at de folk vi spurgte gav os noget vi kunne arbejde med. Vi havde ikke forventet at alle vi spurgte ind til om vores benspænd ville synes det var en fantastisk idé, men alligevel fik vi en forståelse af at komik kan være en god måde at nå ind til unge mennesker når man skal ud med et budskab, samtidig er komik utrolig nemt at dele imellem sig - det er altså noget sjovere at sidde og dele en sjov video med vennerne på studiet end en skræmmekampagne og det er også en måde at komme rundt til folk med budskabet.




    

1 kommentar:

  1. Så vidt, jeg kan se på jeres svar, er der tvetydige meninger om det er en god idé at arbejde med en komisk vinket. I kunne jo fx lave to idégenereringssessions, en med temaet komik og en anden, hvor det var alvorligt og mere dramatisk.
    Derefter kan I teste de bedste idéer fra hver kategori. Lav en elevatorpitch for målgruppen og se, hvilken de mener, ville ramme jer bedst.

    Man kunne også være startet med at teste to andre koncepter, med hver sin vinkel og høre målgruppens mening om dem.

    SvarSlet